Tosca kaka!

Ringde till min mamma och pappa idag och sa att jag skulle baka.
De svarade, är du inte riktigt klok=)?! haha..
Varför de säger så är eftersom jag ALDRIG bakar. Men just idag kände jag för det!
Min mormor gjorde alltid en favorit, Tosca kaka. Så det fick bli det!
Så här ser den ut=)
Här kommer då receptet!
100 g margarin eller smör
2 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk
Glasyr:
100 g margarin eller smör
1 dl socker
2 msk mjölk
50 g mandelspån (eller 100 g skalad, hackad sötmandel)
Sätt ugnen på 175 C
Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant!!!
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret, matfettet och vätskan. Häll smeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter.
Förbered glasyren under tiden.
Blanda ingredienserna i en kastrull.
Värm massan under försiktig omrörning tills alltsammans blandat sej och tjocknat.
Bred glasyren på kakan.
Flytta upp kakan till mitten av ugnen och grädda i ytterligare 15 minuter.
Eller tills den fått färg.
Lycka till!
Kram

Kommentarer
Postat av: Maria

Åh, när jag kom in på din blogg och såg en bild på Tosca kakan. Direkt sa jag till Mamma att jag ska fara och handla i morgon ingredenser till en kaka som Sanna har bakat=) Jag har aldrig smakat eller hört talas om en Tocsa kaka ;)

Men nu har jag hört talas om en Tosca kaka iaf :D

Ser fram emot att få testa!

Den ser verkligen jätte god ut!!!

Ha det bäst Sanna!<3

Kram Maria från Luleå

2009-09-11 @ 19:23:53
Postat av: Anna

Det där såg ju super gott ut ju! Du borde ju baka oftare. Du är ju jätteduktig :) Tänk vad mkt talanger du har! <3

2009-09-12 @ 00:13:16
URL: http://annapee.blogg.se/
Postat av: alexandra

åh va gott:)

Hörde talas om den kakan för första gången nu i somras, och jag tyckte de sa att den hette Torska kaka.

Och då frågade jag om det var en kaka med fisk i.

Kände mig lite blond där ett tag;)



Kram

2009-09-12 @ 01:34:02
URL: http://alexix.musicblogg.se
Postat av: Maria

Hej igen Sanna:D Jag vill bara tacka så jätte mycket för receptet till Tosca kakan=) Det var ju jätte gott! Du är verkligen jätte duktig!<3

Jag ska ta och äta upp den sista biten ikväll;)

Kram Maria från Luleå



2009-09-13 @ 17:04:29
Postat av: zilke nielsen

hej sanna!!!!

jag ääälskar tosca kaka! den e underbar! men jag känner det e ett bra tag sedan jag fik smaka den sist. jag lengtar... jag kunna pröva själv baka den, men då bli den svart kaka. då ska var stolt av det du har gjort, den e inte svart eller smakar brinnd... eller hur det ka jag ju inte veta. jag lengtar på när jag ser dig live. lite frågar nu:



1: vad e din favvo färg?

2: vad e favvo mat?

3: vad e favvo djur?

4: vilka land vilja du resa til?

5: av alla dina låtar, vilka e då din favvo?

6: vad e din favvo bok?

det var vist det hela... eller hur?

nej det ska va så du ka svara ochså

GRATTIS!!!! SANNA!!!!! du blir ju 25 år till november. jag skrivar till dig igjen litt innan och räkner ned!! ha en bra dag sanna!

kraaaaaaaam din kompis Zilke <3

2009-09-14 @ 13:31:30
Postat av: Kenth Karlsson

Hejsan! Toscakakan ser mycket god ut. Den får du lära din mamma att baka så kan hon bjuda jobbarkompisarna.

2009-09-20 @ 20:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0